Karettoget 1990
Aw Arne-Magnus Waaler
Artikkelforfatteren er overingeniør i Materielldivisjonen i NSB og medlem i utvalget som forbereder karettoget til museets I00-års jubileum i 1996.
I løpet av fjor-året skjedde det mye positivt både praktisk og teoretisk med Jernbanemuseets Venners stor-prosjekt, «Karettoget».
Den praktiske delen var realiseringen av planene om å hente B 255, salong-kareten i haven til Engesland på Ottestad.
Forhandlingene om dette har pågått i flere år, og lenge var valget av årstid avgjørende for hensynet til plen og bikuber. Dessuten måtte vognen erstattes med et uthus, noe som ble løst til slutt på en rimelig måte.
Mens tiden altså har arbeidet med å modne saken, har en Om-vogn stått på Hamar og ventet på å få B 255 som last. I september skjedde overføringen med hjelp av kran og lavlaster, og salongkareten er nå på Growane sammen med sine artsfrender.
Hele operasjonen kom på kr 2.952, - som foreningen har dekket.
Ellers har «Caroline» med følge vært tema på møtene i Jernbanemuseets Venner. Dette skal være gaven til Jernbanemuseet ved 100-års jubileet i 1996, og det er på det rene at alt vi kan samle inn av kontingent-midler på langt nær er nok til å få målet realisert. Her trenges det gode ideer om inntekter og store og små sponsorer
3 av NSB's verksteder ble i løpet av våren spurt om å ta hovedrevisjonen og restaureringen av «Caroline». 2 av dem mente at de ikke lenger har ekspertise til slikt arbeid og at de heller ikke har tid på grunn av de daglige oppdrag. Men etter at Arbeidsutvalget for Karettoget kom igang med to møter i høst, ble det vedtatt å anmode Verkstedet Sundland om
å bygge ny kjele til «Caroline» før vi avgjør videre avtale om restaurering. Pensjonert verksmester Sigurd Østensen i Drammen har lenge erklært at han ønsker å delta i byggingen av ny kjele, og at han vil lede arbeidet og delta praktisk. Med hans lange erfaring vil dette skje på beste måte! Denne kjelen må vi anta er den siste i Norge som sammenføyes ved hjelp av nagler. En ny, klinket kjele er i dag en kuriositet, og i den perioden den vil vare, er «Caroline» nærmest mulig sin originale utførelse. Slik håper vi å ha lokomotivet til mange fine arrangementer, hvor de to største er Jernbanemuseets jubileum og 150 år for jernbanen i Norge i 2004.
«Caroline» har i 1989 vært stallet i Hamar, og uttaket av kjelen vil bli forberedt når økonomisk og praktisk planlegging er gjort med Verkstedet Sundland.
Et lokomotiv til karettoget ble ferdig restaurert i 1989! Det er type 7 nr. 11, «Ulka», som etter 3 års arbeid kunne fyres opp for første gang siden 1970. Og hvilken ulke! Ingen nålevende har sett denne lokomotivtypen i originalutførelse, og nr. ll har fått ny kjele og åpent «førerhus» og en rekke andre detaljer som er korrekte for en slik restaurering. Fra Jernbanemuseets venner har Norsk Jernbaneklubb, Krøderbanen, fått kr 30.000,- til støtte for arbeidet, og dette er tatt fra hovedbevilgningen til Karettoget i 1989 på kr 180.000,-.
Nr 11 sto hensatt i Lodalen fra utrangeringen i 1970 og var tiltenkt rollen som «monument» i hallen til Oslo Sentralbanestasjon. De planene lyktes det å endre, og museets type 7 nr 25 kom på sokkel i stedet. Nå kan nr 11 være et fint supplement til «Caroline», og kanskje får vi en gang se dem i spann!?
De vognene som er prioritert (foreløpig) til restaurering innen 1996, er foruten godsvognen G 1097, CFo 448, Co 300, DF 401, en C-vogn (f.eks. 836) og salongvognen B 255. G 1097 ble også omtalt i fjorårets artikkel. Det gjenstår en del arbeid på den, men nå er 3 verksteder (hvorav 2 private) spurt om å ta vognrestaureringen samlet eller enkeltvis. Avgjørelse om dette omfattende arbeidet blir tatt i løpet av våren 1990. Frem til kommende årsmøte blir det restbeløpet av de kr 180.000,- som anvendes for starten av arbeidet.
Det blir snakk om penger i saken om Karettoget. Alt koster, og det koster mye. Spesielt fagarbeid kreves, og det nytter ikke å basere seg på den idelle innsats som jernbaneklubbene vesentlig benytter. Et eget finansutvalg er foreslått for å styre økonomien i prosjektet, og utvalget skal ha 3 medlemmer. De vil også se på mulighetene for å øke inntektene til foreningen og dermed gjøre det lettere å nå målet i 1996.
Dermed gjentar vi: Har du gode forslag til inntektskilder, kom med dem! Et lite bidrag er bedre enn intet, og vi håper å kunne fortelle om stor fremgang i arbeidet neste gang du leser i årboken.
En av vognene hos Katerud, pd Løten I98 II. DO 793 II.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar